منتديات البرمجة اللغوية العصبية منتديات البرمجة اللغوية العصبية

أهلا وسهلا بك إلى منتديات البرمجة اللغوية العصبية.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.


اضافة رد
  #1  
قديم 12-17-2011, 11:36 AM
drnoor_2447
عضو مشارك
 
تاريخ التسجيل: Aug 2007
المشاركات: 135
اسمعنى علشان افهمك ؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم


اسمعنى علشان افهمك ؟؟؟


تخيل معايا ان فى اتنين بيحبوا بعض او لدرجه انهم مرتبطين ببعض اوى ومش قادرين يسيبو بعض وفجأه


بتحصل مشكله كبيره اوى وبيلاقى واحد فيهم بيقول


انا مش هقدر أكمل معاك احنا طباعنا مختلفه مع بعض وربنا يكرمك بالأحسن منى


اى حد هيسمع الكلام ده هيتعب اوى وهيحس انه اترفض والطرف التانى مش عايزه وهينجرح جدا وهيحس ان فعلا الدنيا فيها غدر وخيانه ويقول لنفسه انا ليه اتعمل فيه كده


الأغرب ان الطرف التانى بيقولانا مش غلطان هو اللى عمل المشكله دى هو اللى بيكلمنى بالشكل الغلط ده ومش عايزنى وبيتعامل بشكل غريب وبيقاطعنى بالكلام


لو انت مكان الشخص ده هتعمل ايه ؟؟؟؟؟


كتيير مننا بيسمع الكلام ده


انتى مبتسمعنيش كويس


انتى بتتكلم ومش مدينى فرصه اتكلم


على فكره الكلمات الى فاتت بتدمر علاقات زوجيه وفى ناس بتسيب بعض فى الخطوبه بسبب المشكله الرهيبه دى وهى مشكله عدم الأستماع الجيد للطرف الآخر


المثل بيقول "عامل ودن من طين وودن من عجين "



يعنى بيسمع الكلام ومينفزهوش



ليه الأستماع مهم جدا فى العلاقات الزوجيه ؟؟


· الأختلاف بين الراجل والمرأه كبير جدا للابد من ايجاد لغه الحوار
· حالات الطلاق الزوجيه منتشره جدا بين الأزواج وتصل الى ؟؟ مليون فى السنه
· البنات المقبلين على الزواج مثلا فى مصر 7 مليون بنت
· كل الرجاله فاكرين انهم أساتذه فى طريقه معامله النساء


سؤال ؟؟



ليه ربنا ادانا فمين وأذن واحده ؟؟؟؟



؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



قصدى أذنين وفم واحد ليه ؟؟؟ علشان نسمع أكترمما نتكلم



المهم لازم نتعلم ادوات معينه علشان الأدوات دى هى اللى هتساعدنا على الأستماع بفاعليه لأقرب الناس اليك



الأداه اللى هكلمكو عليه هى اليوم



الأستماع التفاعلى INTERACTIVE LISTENING



أكيد لو واحد بيكلمك وانتا كل شويه أه ممم متاز ومش مركز فى الكلام اللى بيتقلهولو هيجى فى الآخر ويصاب


بأحباط وخيبه امل من انك مش ممنتبه له على فكره عقلك بيلغى كلالام من اللى بيسمعو وبيركز فى كلا وبيفهم المضمون العام للمتكلم بيحلل ويمنطق الكلام اللى بيتقال ويقارنو بتجارب حصلتلك فى الماضى وده بيخليك بس تحكم على الأشياء وتقول هى دى وجه نظرى لاكن الفكره مش كده ممكن تقول بششكل أعمق هى دى تجاربى فى الحياه اللى بتخلينا انحكم على الناس


ممكن يكونن حكمك صح أو غلط ممكن يكون الحق غير اللى انتى شايفه


الأستماع التفاعلى


1) التلخيص ::


يعنى بعد ما المتكلم يتكلم بشكل مفصل تقلول حضرتك قلت


1) .................................................. .........................


2)................................................ ...........................


3)................................................ ..........................


اختصر النقاط الأساسيه للمتحدث هتوصل معاه لشكل اكثر فى فهم الموضوع


اتمنى ان يكون الموضوع حاز اعجابكم وانتظرو المزيد من تقنيات الأستماع التفاعلى


وتذكر ان المستمع الجيد هو من يتحكم فى الحوار


لكم اسمى آيات احترامى وتقديرى


:clap::clap::clap::clap: :clap::clap::clap::clap: :clap::clap::clap::clap:


شارك الأن


:sigh::sigh::sigh::sigh::sigh::sigh:
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 01-02-2012, 01:06 PM
mandoalllove
 
تاريخ التسجيل: Sep 2010
المشاركات: 17
افتراضي

تحياتى ...كلمات ماثرة ................
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 01-06-2012, 06:46 AM
مبرمج ذاتي
 
تاريخ التسجيل: Apr 2010
المشاركات: 17
افتراضي

أسماع للحديث الأخر بدقة يساعد على فهم الطرف الأخر
ولكن ذا كان السماع لشخص يرد أن يكون حديثه كله صح فهنا نتوقف عن سماعه ونرد عليه لكي نفهمه....................
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 01-07-2012, 07:47 AM
drnoor_2447
عضو مشارك
 
تاريخ التسجيل: Aug 2007
المشاركات: 135
افتراضي

mandallalove
شكرا على المشاركه
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 01-07-2012, 07:51 AM
drnoor_2447
عضو مشارك
 
تاريخ التسجيل: Aug 2007
المشاركات: 135
افتراضي

مبرمج ذاتى
اضافه جميله
فى مقوله رائعه فى البرمجه اسمها
there is no resistant client
لايوجد عميل مقاوم
ولا يوجد انسان لا يمكن التأثير عليه
القصه ببساطه ما هى الأداه المناسبه لهذا الأنسان
شكرا على المشاركه الرائعه
رد مع اقتباس
إضافة رد

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مبادرة "اسمعني " ممكن الجميع يداخل وضاح اليمن 9 منتدى العلاقات العامة 2 12-26-2009 07:38 AM